Ericsson-LG iPECS eMG80

iPECS eMG80 är en telefonigateway som riktar sig till företag med ca 5 till 25 anställda. Systemet är operatörsoberoende och certifierat för användning med alla större operatörer som t.ex. Telia, Tele2, Telenor, TDC, Telavox, Weblink, AllTele, IP-Only, Skype, Cellip med flera.

 

Vad tillför iPECS eMG80?

Till skillnad från en traditionell telefonväxel behövs ingen extra skrymmande hårdvara som tar plats och får kostnaden att dra iväg. Allt är istället samlat i en enda gateway som direkt kontrollerar alla telefoner. Enkelt, smidigt och driftsäkert.

iPECS eMG80 gör det lätt att anpassa telefonilösningen efter användarens behov. Systemet är mycket smidigt och enkelt att installera och administrera. Tack vara systemets kompakta design och att det mesta ingår redan från början kan effektiva och kostnadseffektiva lösningar alltid erbjudas.

  • SIP-MEX Ingår - Avancerad mobile extension för upp till 32 användare ingår
  • 4 fria appar och klienter - Mobilappar till iOS och Android, ny UCS PC-klient
  • Inget krav på underhållsavtal eller krångliga licensrutiner.

Vilka är Ericsson-LG?

Vilka Ericsson och LG är känner du säkert till, men bolaget Ericsson-LG är kanske inte riktigt lika bekant. Ericsson och LG har kombinerat en arbetsstyrka på runt 190 000 anställda och den totala omsättningen ligger i storleksordningen 1 300 miljarder kr. Båda bolagen har lång erfarenhet inom tele- och datakommunikationssektorn och gott rykte gällande innovation.

Ericsson-LG är ett samägt bolag där Ericsson är majoritetsägare med 75 % av aktierna. Bolaget arbetar med telefonilösningar och mobil infrastruktur som t.ex. LTE.

Klienter och appar

UCS Mobile för Android och iOS

Finns att ladda ner direkt från Google Play och App Store

  • Användarstatus
  • Presence
  • Vidarekoppling
  • Inspelning
  • Konferens ljud/video
  • Hantera din röstbrevlåda
  • Chatt/IM
  • Click to call
  • Outlook-integration

 

Get it on Google Play Download on the App Store

 

UCP PC-klient för Windows

  • Användarstatus
  • Presence
  • Vidarekoppling
  • Inspelning
  • Konferens ljud/video
  • Hantera din röstbrevlåda
  • Chatt/IM
  • Click to call
  • Outlook-integration

 

iPECS Attendant för Windows

iPECS Attendant är en klient som i första hand riktar sig till Telefonister som behöver full överblick och hanterar många samtal.

  • Administrera samtliga användare (vidarekopplingar, stör ej osv)
  • Administration och överblick över alla grupper
  • Samtalsstatus/Presence/Hänvisning
  • Nattkoppling, parkering, hämta samtal
  • Skicka mail och textmeddelanden
  • Monitorera/övervaka samtal
  • Ta emot larm
  • Hotellfunktioner

 

Mobile Extension

Idag är det en självklarhet att du ska kunna vara mobil. Både privat och på arbetet. En sömnlös integration mellan din mobil och ditt arbetsnummer måste därför fungera i alla lägen. Det är därför vi varmt rekommenderar Mobile Extension.

  • Operatörsoberoende
  • Fungerar på alla typer av mobiltelefoner
  • Kräver ingen dataaccess
  • Fungerar i 2G, 3G och 4G-nät

Mobile Extension fungerar i alla lägen och på alla typer av mobiltelefon. Du behöver inte heller oroa dig för valet av operatör eftersom funktionen är operatörsoberoende. Funktionen kontrolleras helt av din telefonilösning i kombination med mobilnätet och kräver ingen dataanslutning, dvs. Mobile Extension fungerar oberoende av om du använder 2G, 3G eller 4G.

Hur fungerar då egentligen Mobile Extension?

När Mobile Extension aktiveras integreras mobiltelefonen i telefonilösningen och fungerar som alla andra anknytningar. Anrop till ditt mobilnummer och företagsnummer ringer på mobilen samtidigt som dina kollegor och telefonisten alltid har full kontroll på om du är upptagen eller inte.

  • Inkommande samtal till mobilnummer eller arbetsnummer ringer på din mobil (och på dina andra telefoner om du har fler).
  • Utgående samtal från mobilen hanteras som alla andra samtal, dvs. det går alltid att använda dina kontakter i telefonen.
  • Interna användare nås direkt med internnummer. Om du vill ringa anknytning 100 slår du helt enkelt bara 100. Enklare än så kan det inte bli.
  • Utgående samtal visar ditt arbetsnummer (eller valfritt nummer).
  • Om du hänvisar mobilen eller din telefon på kontoret styrs samtalen automatiskt till telefonist eller din röstbrevlåda.
  • Vid externa eller överflyttade samtal till mobilen visas A-nummer för ursprungsanropet.

Ett urval av funktioner

Kombinera ditt privata nummer och arbetsnumret

Eftersom de flesta användare idag använder mobilen både privat och i arbetet är det viktigt att du kan särskilja dessa nummer och hantera dem på olika sätt. Standard lösningen är att anrop till ditt privata nummer alltid ska ringa på mobilen och aldrig slussas vidare inom företaget. Till skillnad från anrop till företagsnumret som följer dina hänvisningar och går vidare till telefonist om du inte svarar.

  • Anrop till ditt privata nummer - Ringer alltid på mobilen. Vid upptaget ges upptagetton och vid ej svar går samtalet till din röstbrevlåda.
  • Anrop till företagsnumret – Ringer på mobilen om du är tillgänglig och följer annars reglerna i er företagslösning.

Ursprungligt A-nummer vid överflytt till VMEX

I tidigare releaser av UCP visades det interna numret när du flyttade över ett samtal. Mottagaren kunde därför blanda ihop interna samtal med externa samtal, vilket givetvis kan försämra servicegraden.

För att råda bot på detta visas nu det ursprungliga A-numret även vid en överflytt till VMEX och du får full kontroll över vem som ringer, eller ringt.

Skicka A-nummer och anropsnummer till VMEX/SIP-anknytningar

Om du använder en integrerad IP-telefon eller en DECT kan du alltid både se vem som ringer (A-nummer) och vilket nummer kunden ringt in på. Detta är extra viktigt för telefonister som ofta svarar på olika sätt baserat på vem som anropats. Vid användning av SIP-telefoner eller MEX kan detta vara ett problem pga. operatörerna endast släpper igenom ett nummer.

För att komma runt detta har Ericsson-LG nu lagt till funktionen Add DID Prefix som gör att vi kan skicka med anropsnumret. Systemet skickar då A-nummer, en stjärna och därefter det anropade direktvalsnumret, t.ex. 08-123456 * 444. Telefonisten kan då direkt se att anropet gått till 444, som t.ex. kan var kundens säljgrupp eller 400 som är huvudnumret.

Notera att denna funktion är operatörsberoende. För närvarande fungerar detta om du använder Tele2, AllTele och Weblink. Telavox stöder inte denna funktion.

Operatörsoberoende

Du behöver inte oroa dig för vilken operatör eller linjetyp som ska användas. iPECS eMG80 stöder alla linjetyper som används på den Svenska marknaden, analoga linjer, ISDN BRI/PRI/Duo/Multi och SIP-linjer. Du är därför aldrig låst till en specifik operatör, utan välj den som passar ditt företag bäst.

Några exempel på SIP-leverantörer som är certifierade för anslutning till iPECS eMG80 är Telia, Tele2, Telenor, TDC, Telavox, Weblink, AllTele, IP-Only, Skype och Cellip.

Stort utbud av telefoner och klienter

iPECS eMG80 stöder massor av olika typer av terminaler och telefoner, SIP, analoga, IP-telefoner, systemtelefoner, ISDN osv. Självklart kan du återanvända befintlig hårdvara från alla äldre telefonsystem från LG, LG-Nortel, LG-Ericsson och Ericsson-LG.

Telefon/KlientStöd för
Systemtelefoner LDP-7000 serien, LDP-7200 serien och LKD-serien
IP-telefoner LIP-7000 serien och LIP-8000 serien
Porttelefoner LDP-DPB, Analoga och SIP
Analoga telefoner Alla analoga telefoner som är anpassade för den svenska marknaden, inklusive fax, konferenstelefoner etc.
IP-klienter iPECS UCS för PC och SIP-klienter som t.ex. Bria 3
Mobilklienter/Appar iPECS UCS för iOS/Android och SIP-klienter som t.ex. Bria 3
SIP-telefoner Stöder generella SIP-telefoner, kräver en SIP-licens
Integrerad dect GDC-450H och GDC-500H
IP-DECT GDC-800H
Trådlöst/Dect Standardtelefoner med GAP från t.ex. Siemens
Konferenstelefoner Analoga eller SIP från t.ex. Konftel
Mobile Extension Mobile extension stöd för alla typer av mobiltelefoner, oberoende av operativsystem eller modell

LIP-9000-serien (IP-Telefon)

En IP-telefon till dig som vill ha lite extra kvalité och professionellt ljud.

  • Superb ljudkvalitet med HD-voice (G.722).
  • Inbyggd handsfree/snabbtelefon med full duplex för perfekta konferenssamtal.
  • Dubbla gigabitportar så att du slipper kompromissa med anslutningshastigheten.
  • Talet krypteras automatiskt med SRTP.
  • Antalet funktionsknappar kan byggas ut med extra knappsatser, se längre ner.
  • Dedikerad headsetingång och headsetknapp.
  • Tydlig bakgrundsbelyst display.
  • Magnetisk lurdetektor, mer driftsäker än de klassiska mekaniska.

LIP-8000-serien (IP-Telefon)

LDP-7000/7200-serien (Systemtelefon)

Trådlösa telefoner och DECT

iPECS eMG80 KSU Fas 2 levereras med följande

iPECS eMG80 är ett mycket kostnadseffektivt och framtidssäkert telefonsystem specialanpassat för små och medelstora kunder.

Telefonisystemet iPECS eMG80 är baserat på över 20 års utveckling och är det senaste av Ericsson-LGs system som specialanpassats för små och medelstora kunder. Lösningen är mycket kostnadseffektiv och erbjuder alla användarvänliga och viktiga telefonifunktioner som krävs av en modern telefonilösning.

Programvara
  • Programversion 2 (Unified)
  • Fria uppgraderingar 1 år
  • 180 dagars fria demolicenser
Applikationer/appar
Basenhet/KSU
  • 1 st systemtelefonport
  • 7 st hybridportar (systemtelefon eller slt)
  • 4 st SIP-linjer/IP-kanaler
  • 2 st röstkanaler (1 timmes lagring)
  • 32 SIP-MEX/VMEX/Full-MEX
  • 1 st externt allanrop
  • 1 st bakgrundsmusik (intern)
  • 1 st bakgrundsmusik (extern)
  • 1 st larmingång
  • 1 st dörröppning/extern klocka
  • 1 st LAN (100Mb)
  • 1 st USB-port
  • 1 st RS-232-port
  • 1 st kabelskydd

Storlek och kapacitet

EnhetMaxEnhetMax
Anknytningar   Linjer  
Totalt 72 Totalt 48
Systemtelefoner 24 SIP 16
IP-telefoner 32 ISDN BRI 8
Analoga telefoner 23 ISDN PRI 30
SIP-telefoner 32 Analoga 8
Mobile Extension 32    
Softphones 32 Övrigt  
Mobilklienter 32 Röstkanaler 8
iPECS Attendant 4 Minne röstkort 16 tim
    19" rackmontering Ja
Dect   3:e parts TAPI 1
Hanenheter 32 Network Management 1
Basar WTIM: 4, IP-DECT: 16 Clickcall-licenser 32
Repetrar IP-DECT: 16 T-net Ja

Licencia Telecom AB - Distributör av Ericsson-LG

Licencia grundades 1980 och har som affärsidé att utveckla, marknadsföra och sälja telekommunikationslösningar till företag och organisationer. Företaget erbjuder ett brett sortiment av telekommunikationsprodukter i Sverige. I produktportföljen erbjuds traditionella växlar, IP-växlar, virtuella växlar, egenutvecklade programvaror för datortelefoni och talsvarssystem.

Licencia säljer sina produkter via ett 60-tal återförsäljare runt om i landet. Företaget har kontor i Sollentuna.