Effektiv och enkel nätgruppering via SIP

Taggar: 
sip
Nätgruppering

Ett flertal större lösningar, bl.a. en lösning till Karlskrona Kommun och Systembolaget, har anslutit sina lokala system till en central lösning, vilket tillåter gemensamma linjeaccesser, enklare administration och att undersystemen fungerar som en integrerad del av den centrala lösningen.

Nätgruppera iPECS eMG80/UCP med lösningar från andra leverantörer

Systemen från Ericsson-LG har i många år erbjudit traditionell nätgruppering via H.323 och Ericsson-LGs egna transparenta lösning T-Net. Den stora skillnaden på att använda SIP istället för de systemspecifika lösningarna är att vi kan ansluta undersystem till alla typer av telefonlösningar (så länge de stöder SIP), även lösningar från andra leverantörer. Samtidigt som kostnaden blir mindre eftersom vi inte behöver några nätgrupperingslicenser.

SIP tillåter oss att ansluta eMG80/UCP till både hostade lösningar som t.ex. Telepo eller till större system från t.ex. Aastra, Ericsson, Avaya osv. Men det går även bra att ansluta lösningens undersystem till en stor UCP, t.ex. UCP600/2400.

Några fördelar

  • Lägre kostnader med gemensam linjeaccess och nummerserie till alla enheter.
  • Lokala system med fullständig redundans för t.ex. butiker och lokalkontor.
  • Lokala användare kan t.ex. ingå i grupper i huvudsystemet.

Exempel

Så hur fungerar då egentligen denna SIP-magi? Inte komplicerat alls faktisk. Grundlösningen bygger på att alla linjer i undersystemet registreras som SIP-anknytningar i huvudsystemet. Anrop till en SIP-anknytning i huvudsystemet kan kontrolleras som ett externt anrop och ger dig möjlighet att använda direktvalsstyrning, msn-tabell, dag/nattkoppling, genomval, grupper osv.

För med avancerad funktionalitet där lokala användare ska ingå i grupper i huvudsystemet måste varje lokal anknytning mappas mot en SIP-anknytning i huvudsystemet. Men det ger oss då också möjlighet att direkt nå alla funktioner som stöds av SIP-gränssnittet.

Krav

SIP-extensions och VoIP-kanaler